Lukion opetussuunnitelmaa päivitetään. Opetussuunnitelmaa
piti uudistaa, mutta kommentoitavana oleva luonnos on todellakin vain
päivitetty versio entisestä. Tässä kirjoituksessa esitän muutamia ajatuksia,
joita matematiikan opetussuunnitelman päivitetty versio herätti.
Tuntijakoa uudistettaessa matematiikan opetukseen tuli
kaikille yhteinen aloituskurssi. Tämän kurssin sisältö on yksi niistä asioista,
joissa matematiikan opetussuunnitelman päivityksessä on onnistuttu. Yhteisen
kurssin sisältö on valittu molempien oppimäärien entisen opetussuunnitelman yhteisestä
aineksesta. Kurssilla on suunniteltu käsiteltäväksi lukujonoja, joka on lisäksi sellaista asiaa, että sitä ei
juurikaan perusopetuksen puolella opeteta.
Tämä sopii hyvin aloituskurssiin. Opetetaan jotain sellaista, joka on
kaikille uutta. Niin pitkälle kuin lyhyellekin matematiikalle suuntautuvat ovat
samalla viivalla ja omaa kykyään matematiikan oppijana voi arvioida suhteessa
muihin lukioon tulleisiin. Tämän kurssin tarkoituksenahan oli houkutella lisää
opiskelijoita pitkälle matematiikalle. Sopiikin toivoa, ettei peruskouluissa
nyt aleta järjestää lukioon meneville kursseja, joilla opetetaan lukujonoista
tämän kurssin sisältö. Se vesittäisi koko hyvän idean siitä, että aloituskurssi
sisältäisi kaikille uutta ainesta. Ainoana ongelmana kurssin sisällöissä pidän
logaritmin käsitettä. Kovin syvällisesti sitä ei tässä pysty käsittelemään eikä
varmasti ole tarkoituskaan.
Jokaiseen pitkän ja lyhyen matematiikan kurssiin on lisätty
maininta teknisten apuvälineiden käytöstä. Monet kurssit ovat ennestäänkin
olleet jo täynnä asiaa ja tietokoneohjelmistojen opiskelu vaatii joka
tapauksessa jossain vaiheessa aikaa. Sitä ei ole nyt jäänyt yhteiselle
aloituskurssille, jossa teknisten apuvälineiden käytön opetuksen luonnollinen
paikka olisi. Opetussuunnitelmassa ei myöskään oteta kantaa siihen, miten
paljon aikaa kaiken kaikkiaan käytetään erilaisten tietokoneohjelmistojen
opetukseen. Vaikka nykynuoret ovat melko taitavia tietotekniikan käyttäjiä,
niin ainakin toistaiseksi työvälineohjelmien, esim. taulukkolaskennan,
käyttötaito on monella kovin heikolla tasolla. Tietotekniikkaa ei opeteta
lukiossa erillisenä oppiaineena, joten se jää jokaisen oppiaineen opettajan
vastuulle. Matematiikan opetuksessa on lisäksi hyvin erityislaatuiset teknisten
apuvälineiden käyttövaatimukset. Symbolisen laskennan käyttö vaatii opiskelua,
samoin erilaisten piirto-ohjelmien käyttö. Sen jälkeen kun perustaidot on
hankittu, niin kurssitasolla ei enää monta tuntia kyseisen kurssin asioiden
vaatimaan teknisten apuvälineiden käyttöön tarvita. Perustiedot pitää kuitenkin
jossain vaiheessa saada!
Pitkän matematiikan päivitetty opetussuunnitelma sisältää
lähes kaiken sen, mitä ennenkin. Isoimmat muutokset koskevat kurssien
numerojärjestystä ja sisältöjen siirtämistä paikasta toiseen. En aio tässä
käydä läpi kaikkea kurssikohtaisesti, vaan otan esille muutaman pääkohdan.
Trigonometrialle on tullut nyt kokonainen kurssi käyttöön, kun lukujonot on
siirretty yhteiseen aloituskurssiin. Tämä nostaa trigonometristen funktioiden
aseman hyvinkin isoon, mielestäni jopa liian isoon, rooliin lukion opetuksessa. Kymmenesosa pakollisesta opetuksesta on
trigonometriaa. Juuri- ja logaritmifunktioiden kurssi on sen sijaan turvonnut
hieman entisestään, kun murtopotenssit tulevat käytännössä uutena asiana tällä
kurssilla.
Todennäköisyyslaskennan siirtoa viimeiseksi pakolliseksi
kurssiksi integraalilaskennan jälkeen ei ole hyödynnetty jatkuvien jakaumien
osalta. Ne ovat yhä edelleen pullistamassa syventävää differentiaali- ja
integraalilaskennan jatkokurssia. Differentiaali- ja integraalilaskennan
jatkokurssi on nykyisen opetussuunnitelman ehdottomasti vaativin ja asiasisällöltään
kunnianhimoisin kurssi. Päivitetyssä opetussuunnitelmassa siihen on vielä
lisätty kahden muuttujan funktio ja osittaisderivaatta. Tämä lisäys on
mielestäni tarpeeton, koska jotta siitä tulisi muutakin kuin pintaraapaisu,
siihen pitäisi käyttää ainakin 5-6 tuntia, mutta niin paljon ei tuolla
kurssilla siihen ole mitään mahdollisuutta käyttää. Onko tarkoitus, että
opettaja itse päättää, mitä esitetyistä sisällöistä kurssi käsittelee?
Yksi iso muutos koskee toista pitkän matematiikan syventävää
kurssia. Nykyisen opetussuunnitelman kurssi lukuteoria ja logiikka on
luonnoksessa nimeltään lukuteoria ja todistaminen. Logiikka on siis pudonnut
kokonaan pois. Muutos tekee kurssista keskitasoa heikommalle opiskelijalle
hyvin vaativan. Totuusarvotaulujen tekeminen ja logiikan merkintöihin
tutustuminen on ollut monelle pelastus kurssin suorittamisessa. Voi olla, että
kurssin valintamäärät jatkossa tippuvat. Todistamisen harjoittelu on toki
tärkeää ja korostaa matematiikan erityislaatuisuutta. Vaarana tässä on
kuitenkin se, että todistetaan itsestään selviä asioita, jolloin todistaminen
koetaan lähinnä saivarteluksi.
Kolmen peräkkäisen opetussuunnitelman nimet numeerisia
menetelmiä sisältävälle kurssille kuvaavat muutosta kurssin sisällöissä:
Numeerinen matematiikka (LOPS 1994), Numeerisia ja algebrallisia menetelmiä (LOPS
2003), Algoritmit matematiikassa (Luonnos 2016). Tuo keskimmäinen kuvaa
mielestäni hyvin kurssin uuttakin sisältöä. Miksi supistaa kurssin nimeä, kun
sisältöihin ei ole oikeastaan koskettu? Luonnoksessa kurssin sisällöistä on
tosin poistettu virheen käsite, joka on numeeristen menetelmien keskeinen
perusta.
Kaiken kaikkiaan pitkän matematiikan opetusta ei sisältöjen
puolesta ole oikeastaan muutettu mihinkään. Jo 1980-luvulla on opetettu lähes
kaikki samat asiat. Onko pitkä matematiikka niin paikoilleen jäänyttä, ettei
opetuksen sisältöä tarvitse muuttaa? Vai eikö siihen uskalleta koskea? Vai onko
opetussuunnitelma niin hyvä, että tällainen piirileikki sisältöjen paikan
suhteen on ainut tarpeellinen muutos?
Lyhyen matematiikan osalta onkin jälleen tehty isoja
sisällöllisiä muutoksia. Pakolliseen oppimäärään ei enää luonnoksen mukaan
kuulu derivaatan käsite. Lyhyt oppimäärä onkin tullut todella lyhyeksi. Vuoden
1994 opetussuunnitelmassa pakollisesta oppimäärästä poistettiin integraalilaskenta
ja vektorit. Vektorit tosin palasivat syventävään kurssiin vuoden 2003
opetussuunnitelmassa, mutta nyt niistäkin luovutaan. Käytännössä lyhyen
oppimäärän pakollisilla kursseilla ei opeteta peruskoulun oppimäärän lisäksi
muuta kuin logaritmi ja lukujonot sekä tilastotiedettä. Herääkin kysymys,
kuinka hyvän pohjan tämä antaa jatko-opintoihin vaikkapa taloustieteissä,
yhteiskuntatieteissä, lääketieteessä tai luokanopettajaopinnoissa?
Matemaattisen analyysin tilalle ehdotetaan pakolliseksi
kurssiksi talousmatematiikan kurssia. Tätä ovat monet opettajat pitäneet
järkevänä vaihtoehtona. Minua tämä kuitenkin aika paljon epäilyttää.
Talousmatematiikan kurssi on kyllä varmasti hyödyllinen, mutta pitääkö kaiken
hyödyllisen olla pakollista? Tällä hetkellä talousmatematiikka on syventävä
kurssi ja sellaisena se on toiminut oikein hyvin. Sen ovat valinneet ne lyhyen
matematiikan opiskelijat, jotka aikovat kirjoittaa lyhyen matematiikan. Lisäksi
kurssilla on ollut tilaa talousmatematiikasta kiinnostuneille pitkän
matematiikan opiskelijoille. Kun siitä nyt tulee viimeinen, kuudes pakollinen
kurssi, niin kurssilla on koko lyhyen oppimäärän suorittajien joukko. Monet
eivät ole matematiikasta tai talousasioista lainkaan kiinnostuneita. Kurssi
sisältää hyvin paljon terminologiaa, joka on kylläkin arkipäivää meille
aikuisille, mutta nuorelle se on hyvin vierasta. Käsitteet korko, pääoma,
lyhennys, lähdevero, arvonlisävero, indeksi, ostovoima tai inflaatio menevät sekaisin tai niitä ei ymmärretä ollenkaan.
Tässä voi toki sanoa, että silloin niiden opettaminen on tarpeellista. Mutta
onko se matematiikan opetuksen tehtävä? Olemmeko nyt antamassa yhden
matematiikan pakollisen kurssin yhteiskuntaopille?
Tervetullut uudistus lyhyen matematiikan
opetussuunnitelmassa on tilastomenetelmien jatkokurssin palaaminen syventäväksi
kurssiksi. Normaalijakauman käsittely on siirtynyt syventävään kurssiin, kun
pakollisen oppimäärän todennäköisyyslaskennan kurssin sisältöihin on lisätty
regression ja korrelaation käsitteet.
Kaiken kaikkiaan opetussuunnitelman päivityksessä on kyse
pienestä viilauksesta. Tällainen pienten muutosten tie on kuitenkin yhtä kallis
kuin suurten muutosten tekeminen. Koulujen opetussuunnitelmat pitää uusia. Ensi
lukuvuonna kaikissa Suomen lukioissa opettajat osallistuvat
opetussuunnitelmatyöhön. Tämä vie koulujen vähiä resursseja, koska työstä pitää
opettajien saada korvaus. Entiset oppikirjat eivät enää kelpaa. Jälleen uusi sukupolvi lukiolaisia joutuu
hankkimaan uudet kirjat, kun käytetyt ovat eri opetussuunnitelman mukaisia.
Tämä hyödyttää lähinnä oppikirjan kustantajia. Samoilla kustannuksilla lukiota
olisi voitu muuttaa enemmän kuin nyt tehdään. Seuraavaa muutosta saadaan odotella jälleen
kymmenen vuotta. Ellei nyt sitten talous mene niin huonoon jamaan, että toisen
asteen koulutukselle on tehtävä perustavaa laatua oleva remontti jo ennen sitä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti