keskiviikko 30. huhtikuuta 2014

Lukiokoulutus muutosten keskellä

Opetus- ja kulttuuriministeriössä valmistellaan osana toisen asteen koulutuksen rahoitusjärjestelmän uudistamista myös lukiokoulutuksen järjestäjäverkkoon muutoksia. Lukiokoulutuksen järjestämisluvat ovat esityksen mukaan tulossa uudelleen haettaviksi vuoden 2017 alusta. Lähtökohtana on, että yhdellä koulutuksen järjestäjällä olisi vähintään 500 lukiolaista. Samalla haluttaisiin saada lukiokoulutuksen järjestäjien määrään merkittävä pudotus.

Uudistus on suunnitteilla samaan aikaan, kun opetussuunnitelmat ovat uudistumassa (suunnitelmien mukaan vuonna 2016) ja ylioppilaskokeet sähköistymässä (syksystä 2016 alkaen). Juuri ennen järjestämislupien uudelleen jakoa siis pitäisi saada uudet opetussuunnitelmat käyttöön ja sähköiset ylioppilaskokeet alkuun. Tällainen ajoitus ei tunnu kovin järkevältä. Samaan aikaan vielä monilla paikkakunnilla jo valmiiksi yhdistetään lukioita taloudellisista syistä. Seuraavat viisi vuotta ovat lukiokoulutuksen kannalta suuren myllerryksen aikaa.

Lukion opettajan näkökulmasta tässä myllerryksessä eläminen on myös epävarmuuden aikaa. Talouden kiristyminen näkyy suurina opetusryhminä ja kurssitarjottimen supistumisena. Opiskelijat ja opetus ovat vain kulueriä. Samalla opettajien pitäisi kehittää itse sähköistä oppimateriaalia ja hyödyntää verkko-opetuksen mahdollisuuksia. Sähköisiä kokeita pitäisi laatia, vaikka opiskelijoilla on vain harvoin mahdollisuus käyttää oppitunnilla tietokoneita. Monella meistä opettajista ei ole tähän kykyä eikä aikaa. Tarvitsisimme koulutusta, mutta sitä ei ole juurikaan tarjolla tai siihen ei ole mahdollista osallistua.

Mihin on kadonnut positiivinen puhe koulusta mahdollisuuksien antajana? Vallalla on synkkä talouspuhe, jossa tärkeintä on saada aikaan mahdollisimman halpaa koulutusta. Halvalla saa harvoin hyvää. Jos halutaan pitää huolta opiskelijan mahdollisuuksista löytää omat vahvuutensa ja oma tulevaisuuden alansa, pitäisi koulun aikuisilla olla aikaa opiskelijoille. "Kehittäminen" ei enää nykyisin tarkoita toiminnan parantamista, vaan sitä, että toiminta maksaa kehittämisen jälkeen vähemmän. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti