tiistai 16. helmikuuta 2016

Käsin vai tietokoneella?

Matematiikan ylioppilaskoe pitäisi kolmen vuoden kuluttua muuttua sähköiseksi. Mikähän lisäarvo sillä saadaan? Kun äidinkielessäkin on luovuttu esseiden puhtaaksi kirjoittamisesta kuivamustekynällä, joudutaan matematiikan kokeeseen ehkä lisäämään puhtaaksikirjoitusvaihe tietokoneella. Harvassa ovat ne opiskelijat, jotka pystyvät suoraan kirjoittamaan ratkaisun tekstinkäsittelyohjelmalla ilman käsin tehtyä luonnostelua.



Matematiikan ylioppilaskoe muuttuu tänä keväänä kaksiosaiseksi. Uusimuotoisen kokeen A-osiossa ei saa käyttää laskinta. Tämän takia ylioppilastutkintolautakunta on tässä kuussa päivittänyt matematiikan kokeen määräyksiä. Niiden mukaan opiskelija, joka on saanut luvan käyttää ylioppilaskokeessa tietokonetta, saa käyttää kokeen A-osassa Wordin kaavaeditoria. Tämä on nyt välivaiheen ratkaisu, mutta voiko se olla suunta, jota kohti sähköinen matematiikan ylioppilaskoe on menossa?

Tein kokeilun, jossa kirjoitin yhden matematiikan tehtävän ratkaisun käsin ja sen jälkeen kirjoitin sen puhtaaksi Wordin kaavaeditoria käyttäen. Tehtäväksi valitsin Ylioppilastutkintolautakunnan julkaiseman pitkän matematiikan mallikokeen A-osion tehtävä numero 4. Tämän tehtävän ratkaiseminen ei minulta matematiikan opettajana vaadi mietintäaikaa, vaan kirjoitin ratkaisun alle kuudessa minuutissa paperille käsin. Tämän jälkeen jo valmiin ratkaisun tuottaminen koneella vaati yli kaksinkertaisen ajan. Eli yhteensä tähän tehtävään meni aikaa noin 18 minuuttia, joista kaksi kolmasosaa oli pelkästään puhtaaksikirjoittamista. Abiturienteista ei kovin moni pysty kirjoittamaan ratkaisua suoraan paperille, vaan se vaatii miettimistä, tulee laskuvirheitä ja pitää aloittaa kokonaan uudelleen. Tämän tehtävän kirjoittaminen ei myöskään vaatinut muita matemaattisia merkintöjä kuin potenssiinkorotuksen eli se oli kohtuullisen yksinkertainen kirjoittaa koneella. Jos kaavarivejä olisi ollut enemmän, vaikkapa murtolausekkeiden integrointia, niin kirjoittaminen olisi ollut oleellisesti hitaampaa.

Pelkäänkin pahoin, että matematiikan ylioppilaskokeessa ei voi olla enää kymmentä tehtävää, jos ne pitää kirjoittaa tekstinkäsittelyohjelmalla puhtaaksi. Tehtävien tekemiseen menee aivan liian paljon aikaa. Jokainen kaavaeditoria käyttänyt tietää, että joskus yksinkertaisenkin asian kanssa saa taistella todella pitkään. Minkä lisäarvon kaavaeditorin käyttötaito antaa matematiikan opetukselle? Minun mielestäni ei mitään. Vaikka kuinka ajateltaisiin, että nykyaikaisen koulun käyneen pitäisi osata kirjoittaa myös matemaattista tekstiä koneella, niin se on kuitenkin aika pienelle ryhmälle tarpeellinen erikoistaito. Erityisesti ajattelen tässä niitä lyhyen matematiikan opiskelijoita, joille matematiikka on vain välttämätön osa koulunkäyntiä. Vaikkei aikoisi ikinä kirjoittaa matematiikan ylioppilaskoetta, lukiossa pitäisi kuitenkin tehdä kaikki matemaattinenkin teksti tietokoneella.

Olen huolissani tästä digitaalisuuden ihannoinnista myös sen takia, että käden taidot jäävät liian vähälle harjoittelulle. Alakoululaiset eivät enää opettele kaunokirjoitusta. Entistä enemmän tehdään koulutöitä tietokoneella, mikä vaatii ihan erilaista motoriikkaa kuin käsin tekeminen. Mistä me jatkossa saamme käsistään taitavia tekijöitä vaikkapa kirurgin ammattiin?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti