Kauan kaivattu lukion uusi tuntijako on nyt selvillä. Mitään
oleellisia muutoksia entiseen ei tehty. Vähimmäiskurssimäärä ja pakollisten
kurssien määrä säilyivät entisellään, samoin oppiaineiden määrä säilyi
entisellään. Yhä edelleen pitää opiskella kaikkia lukiossa opiskeltavia aineita
vähintään yksi kurssi. Pakollisten kurssien paikkaa hieman heiluteltiin.
Historiasta yksi pakollinen kurssi lähti pois ja siirtyi yhteiskuntaoppiin.
Uskonnosta yksi pakollinen kurssi lähti pois ja siirtyi filosofiaan. Nämä ovat
vielä ymmärrettäviä muutoksia, mutta se, että yksi maantieteen pakollinen
kurssi poistui ja tilalle tuli yksi pakollinen kurssi opinto-ohjausta, on
mielestäni omituinen muutos.
Tuntijaon uusia asioita ovat matematiikan lyhyen ja pitkän
oppimäärän yhteinen aloituskurssi sekä kolme teemaopintokokonaisuutta. Nämä
ovat oikeastaan ainoat asiat, joita viime vuoden lopulla esityksensä jättäneen
tuntijakoa valmistelleen työryhmän esityksestä jäi lopulliseen tuntijakoon
mukaan. Uuden opetussuunnitelman valmistelu aloitetaan siis käytännössä
jokseenkin entiseltä pohjalta. Koska opetussuunnitelman on tarkoitus astua
voimaan syksyllä 2016, niin siihenkään ei todennäköisesti tule muuta kuin
kosmeettista muutosta, koska aikataulu on näin kireä. Käytännössä vajaa vuosi
on aikaa opetussuunnitelmatyöhön, koska opetusmateriaalien valmistamiseenkin
pitää jäädä aikaa. Sähköisten ylioppilaskirjoitusten mukanaan tuomat
mahdollisuudet pitäisi kuitenkin voida ottaa huomioon uusissa
opetussuunnitelmissa.
Tällainen tuntijaon uudistaminen on tarpeetonta. Lukion
pirstaleisuuteen ei koskettu. Edelleenkin lukiossa opetetaan paitsi
oppiaineiden sisältöjä myös piilo-opetussuunnitelmana priorisointia. Vähemmän
tärkeitä mutta pakollisia kursseja opiskelija voi halutessaan suorittaa
rennosti rimaa hipoen, jotta paukkuja jäisi enemmän käytettäväksi niihin opintoihin,
jotka opiskelija kokee itselleen tärkeiksi. Onko näin todellakin pakko olla
vielä seuraavat kymmenen tai viisitoista vuotta? Niin kauanhan yksi tuntijako
ja opetussuunnitelma ovat yleensä voimassa. Ei kaikkien aineiden opiskelu takaa laajaa
yleissivistystä. Harva nuori on niin kypsä, että näkee opiskelun merkityksen
hetkeä pidemmälle.
Suomalaisen koulujärjestelmän näivettämistä sisältä päin
seuraavana olen hämmästellyt koulutusvientihankkeita. Mitä meillä on muka
lukiokoulutuksessa vietävänä muualle, kun se toimii tällä hetkellä yskähdellen
täällä kotonakin? Olemme jatkuvissa rahoitusvaikeuksissa. Kurssimääriä on jo
vähennetty niin, että opiskelijoiden on vaikea löytää edes pakollisia kursseja.
Opettajilla ei ole varaa täydennyskoulutukseen ja kaikkia hankintoja joudutaan
kouluissa miettimään hyvin tarkkaan. Muutama vuosi sitten hankittu laitekanta
alkaa rapautua ja kuitenkin edessä on isoja uudistussuunnitelmia sähköisten
ylioppilaskokeiden muodossa.
Mihin toisten asteen koulutus Suomessa onkaan päätymässä?
Toivottavasti julkista, laadukasta opetusta on jatkossa tarjolla kaikille nuorille.
Emme halua tänne yksityisiä koulutusmarkkinoita, jotka ovat
lisäopetuskursseineen jo tunkeutumassa osille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti